Összefoglaló a 10. ITS Európai Kongresszusról és Kiállításról, Helsinki, Finnország, 2014. június 16-19. |
A jubileumi, „10. Európai ITS Európai Kongresszus és Kiállítás” Finnországban, Helsinkiben került megrendezésre 2014. június 16. és 19. között „ITS in your pocket”, vagyis „ITS a zsebben” szlogennel.
Számszerű adatok a kongresszusról A Kongresszuson 2507 szakember vett részt 65 különböző országból, a Kiállításon pedig több mint 60, az ITS rendszerek és szolgáltatások területén érintett vállalat mutatkozott be – nem csak a nagy- és középvállalatok, hanem a kisvállalatok is. A Kongresszuson száznál is több szekcióban hangzottak el előadások a Kongresszus hat fő témájához kapcsolódóan: - új mobilitási szolgáltatások – a nyílt adatok felhasználása, - intelligens tranzakciók (jegyvásárlás, infrastruktúra használat, biztosítás stb.), - multimodális hálózatüzemeltetés városokban, régiókban, nemzeti és nemzetközi szinten, - a közlekedési rendszerek „termelékenysége”, - lépések a „nulla-emisszió” irányába, - az összekapcsolt járművektől az automatizált járművekig. A kongresszushoz kapcsolódóan több szakmai rendezvény is megrendezésre került, ezek közül néhány: - Miniszteri kerekasztal megbeszélés, - „Nők az ITS területén” workshop, - „Ne hagyjuk kárba veszni a nagy adatbázisokat” workshop, - ERTICO Közgyűlés és Felügyelő Bizottsági ülés, - iMobility Challenge „nyílt nap”, amely a környezettudatos járművezetés előnyeire hívta fel a figyelmet, - 24 órás innovációs verseny egyetemi hallgatók számára, - EIP (European ITS Platform) valós-idejű és biztonsággal összefüggő forgalmi információs szolgáltatások minősége munkacsoport ülése, - ERTICO Partnership workshop az ITS rendszerek interoperabilitásáról, - TM2.0 platform ülés, - stb. A Kongresszus és Kiállítás konklúziói A Kongresszussal kapcsolatos legfontosabb konklúziók, megállapítások (Prof Eric Sampson, vezető program tanácsadó, ERTICO összefoglalója alapján): - minden egyre inkább műszerekkel felszereltté és digitálissá válik, - minden és mindenki egyre „összekapcsoltabbá” válik, - a nyílt adatok átváltoztatják a közlekedési piacot, - az okostelefonok egyre nagyobb arányú használata állandó „kapcsolatban álló” utasokat jelent, - következésképpen minden egyre intelligensebbé válik, - a rendszertervezésben eljutottunk a „szolgáltató tolja” (küldi) helyzetből a „felhasználó húzza” (lekérdezi) állapotba, - a mobilitás, mint szolgáltatás általános, közös célkitűzéssé válik – annak eléréséhez azonban komplex üzleti megállapodások szükségesek, melyek a versenyhelyzetekre vonatkozó szabályozások megváltoztatását teszik szükségessé, - a nyílt és a nagy adatok/adatbázisok a kongresszus gyakori témái voltak, de azok nem jelentenek „könnyű megoldásokat” a problémákra – az általános nyílt hozzáférés szabályozást igényel, a nyílt adatokra épülő üzleti modellek nem lehetségesek megfelelő keretmunka, ill. valamennyi EU-tagállam által elfogadott szabványok/szabályozások nélkül, - sokszor előkerült a határon átnyúló multimodális utazási szolgáltatás. Több projekt keretében megvalósult ilyen szolgáltatás, de az interoperabilis határon átnyúló megoldásokhoz nemzetközi megállapodások szükségesek a jelenlegi szolgáltatások országokon és városokon belüli felhasználásáról, - úthasználati díj-technológiák többé már nem jelentenek kihívást (ugyanakkor az ezzel kapcsolatos üzleti megállapodások területén még van tennivaló), - még mindig hiányoznak a megvalósítások hatástanulmányai, amely meghiúsíthatja a haszon/költség elemzések kidolgozását, - számos szekció és előadás foglalkozott az összekapcsolt és automatizált járművekkel. Helsinkiben hat különböző szerep került áttekintésre: három esetében a járművezető a „rendszer része” (nincs automatizálás; járművezetés támogatása; részleges automatizálás), három esetében viszont a járművezető nem része a rendszernek (feltételes; magas-fokú és teljes automatizálás), - alacsony széndioxid-kibocsátású járművek és az ehhez kapcsolódó infrastruktúra fejlesztése egyre közelít egymáshoz, egy irányba haladnak, az ösztönző politikák/stratégiák azonban „késésben” vannak. Finn-magyar szakértői megbeszélés a Kongresszushoz kapcsolódóan A rendezvényhez kapcsolódóan – a korábbi sikeres együttműködés folytatásaként – egy finn-magyar szakértői megbeszélésre került sor Helsinkiben az ITS Finland és az ITS Hungary Egyesület tagjai, valamint a két ország szakminisztériumai képviselőinek részvételével. A rendezvényen a résztvevők áttekintették az eddigi munkavégzést: az eCall / HeERO szakmai területen a hazai pilot-projekt második fázisában a BestWay Kft., ill. a VTT szakemberei dolgoztak közösen (projekt zárás: 2014. június). A hazai elektronikus útdíjgyűjtő rendszerről, a HU-GO rendszerről a finn kollégáknak Varga Zoltán igazgató úr (NÚSZ), ill. az i-Cell Kft. képviselője, Rostás Mátyás úr adott áttekintést. Felek megállapodtak az eddig kialakított szakmai együttműködés folytatásában, valamint abban, hogy a legközelebbi szakértői találkozóra Budapesten kerül sor (a finn fél elsősorban a HU-GO rendszerről szeretne több információt kapni). |